Strona główna » Baza wiedzy » Artykuły » Rynek pracy 2020. Eksperci: rośnie rola wizerunku pracodawcy

Rynek pracy 2020. Eksperci: rośnie rola wizerunku pracodawcy

Za nami intensywny rok 2019, który z całą pewnością możemy określić mianem roku pracownika. Czy w tym roku firmy też będą musiały brać udział w zaciętym wyścigu o wartościowych kandydatów? Zastanówmy się, przed jakimi wyzwaniami staną pracodawcy w 2020 roku i jakie trendy na rynku pracy będą dominować.

Z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że w styczniu stopa bezrobocia wyniosła 5,5%. Co prawda oznacza to delikatny wzrost w porównaniu z grudniem 2019, jednak wynik ten nie powinien dziwić, gdyż związany jest głównie z corocznym spowolnieniem spowodowanym zamykaniem procesu budżetowania w firmach, a także ograniczeniem prac sezonowych, które są tak popularne w grudniu (m.in. ze względu na okres świąteczny).

Wyhamowanie dynamiki spadku bezrobocia

Zakłada się, że pomimo dużych braków kadrowych, w 2020 roku zmniejszy się dynamika spadku bezrobocia lub nawet ten trend się odwróci. Spowodowane to będzie w dużej mierze wzrostem kosztów pracy – od podniesienia płacy minimalnej, po wprowadzenie PPK dla kolejnej grupy przedsiębiorstw (zatrudniających od 50 do 249 osób). Ekonomiści przewidują również spowolnienie gospodarcze, którego pierwsze skutki rynek pracy może odczuć już w tym roku. Nie oznacza to jednak, że o pozyskanie pracownika będzie łatwiej – kryzys demograficzny w Polsce powoduje, że już teraz więcej osób odchodzi na emeryturę, niż wchodzi na rynek pracy, a problem ten będzie się pogłębiał.

Podniesienie płacy minimalnej, jak i spowolnienie gospodarcze w Niemczech, uderzy przede wszystkim w sektory zatrudniające pracowników niewykwalifikowanych, natomiast firmy rekrutujące na stanowiska specjalistyczne, wymagające wysokich kwalifikacji, nadal będą doświadczały sporych trudności. Problem ze znalezieniem pracownika będą miały firmy poszukujące specjalistów z branży IT, którzy są niezbędni do postępującego procesu cyfryzacji i automatyzacji, a także specjalistów od wizerunku pracodawcy, jak również osób zajmujących się obszarem społecznej odpowiedzialności biznesu. Warto również wspomnieć o doświadczonych specjalistach z branży produkcyjnej i inżynieryjnej (automatycy, programiści PLC, inżynierowie bezpieczeństwa maszyn, produkcji czy procesu) oraz budowlanej. W tych branżach firmy bez wątpienia nadal będą musiały konkurować o najlepszych.

Employer branding sposobem na radzenie sobie z niedoborami kadrowymi

Polscy pracodawcy mają w związku z tym coraz większą świadomość w zakresie employer brandingu. Rekrutacja, która nie jest wzmacniana działaniami z tego obszaru, staje się kosztowna, długotrwała i mniej efektywna. Mniejsze problemy ze znalezieniem wartościowych kandydatów mają firmy, które stawiają na działania ukierunkowane na wzmacnianie marki przedsiębiorstwa. Pracodawcy z silną marką nie muszą walczyć o każdego kandydata, żeby zachęcić go do aplikowania czy przyjęcia oferty. Dość często to sami kandydaci zgłaszają swoje zainteresowanie ogłoszeniem o pracę z uwagi na renomę firmy.

Aktualnie o pozyskaniu najlepszych pracowników decydują nie tylko finanse czy benefity, ale także opinia na temat pracodawcy i udogodnienia dla pracowników – elastyczny czas pracy, przyjazna przestrzeń biurowa, indywidualna ścieżka kariery oraz możliwość pracy zdalnej. Coraz częściej pojawiają się ciekawe inicjatywy dla pracujących rodziców jak na przykład w firmie Colliers International – 6 dni dodatkowego urlopu na dziecko do 18 roku życia czy otwartość na obecność dzieci w biurze w sytuacjach awaryjnych.

Praca zdalna

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, pracodawcy coraz częściej rozliczają swoich pracowników ze zrealizowanych zadań, a nie czasu spędzonego w biurze. Wymaga to ogromnej dojrzałości zarówno pracownika, jak i pracodawcy, połączonej z dużym zaufaniem z jego strony. Również praca zdalna, tzw. home office, coraz częściej nie dotyczy już tylko sytuacji awaryjnych, ale staje się naturalnym modelem współpracy. Wiąże się ona z wygodą pracownika, ponieważ nie musi on poświęcać czasu na dojazdy czy stanie w korkach. Spędza więcej czasu w domu, wykonując dokładnie tę samą pracę.

Nic więc dziwnego, że w procesach rekrutacyjnych standardem stają się pytania kandydatów dotyczące możliwości pracy zdalnej. Również doświadczenia rekruterów potwierdzają większą atrakcyjność ofert, które taką możliwość wskazują. Czasem oferta z mniejszymi możliwościami rozwoju zawodowego czy finansowego jest postrzegana atrakcyjniej, gdy pracodawca dodaje do swojej oferty home office. Trzeba pamiętać, że praca zdalna nie jest dla każdego – jednak jest to temat na kolejny artykuł.

Rekrutacja szyta na miarę

Publikacja ogłoszenia już nie wystarcza do skutecznego pozyskania nowego pracownika. Rekruterzy muszą mieć dużą wiedzę i spore doświadczenie w zakresie konstruowania interesujących ofert, sposobów komunikacji z odpowiednią grupą docelową czy metod docierania z ofertą do osób, które nie szukają aktywnie pracy, a są pożądanymi kandydatami z punktu widzenia pracodawcy. Co więcej, rekruterzy muszą wykazywać się dużą wiedzą specjalistyczną nie tylko w zakresie technik i narzędzi rekrutacyjnych, ale także w obszarach, w których rekrutują. Szukając inżynierów, programistów, handlowców czy kadry zarządzającej wyższego szczebla, rekruter musi wykazać się sporą wiedzą w tych dyscyplinach – wszystko po to, żeby być dla kandydata wzbudzającym zaufanie partnerem do rozmowy.

Jak widać profesjonalna komunikacja z kandydatem w procesie rekrutacyjnym i dbanie o tzw. canditate experience, wymagają skutecznych działań employer brandingowych pracodawcy z jednoczesnym naciskiem na profesjonalny personal branding samego rekrutera. Wszystkie te frazy, wciąż dla niektórych obco brzmiące, to niewątpliwie ważne trendy w branży HR w tym roku.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę trendy utrzymujące się na rynku, działy HR będą musiały jeszcze bardziej starać się, by dotrzeć do wartościowych kandydatów, skupić się sposobach przyciągania najlepszych do organizacji, a w następstwie do utrzymywania ich w firmie poprzez bieżące dostosowywanie się do ich potrzeb. Co więcej, w związku z rosnącymi kosztami pracy, rekrutacja staje się inwestycją. Warto więc upewnić się, że jest prowadzona w sposób fachowy i skuteczny.

Autor wpisu:

Aleksandra Kwiecień

Recruitment Project Manager, w NobleYou odpowiedzialna za realizację procesów rekrutacyjnych, przeprowadzanie kandydatów przez procesy rekrutacji, a także za utrzymywanie kontaktu z klientem.

Rekrutacją zajmuje się od ponad 10 lat i ma bogate doświadczenie w prowadzeniu projektów na stanowiska średniego i wyższego szczebla, przede wszystkim w obszarach: Inżynieria, Produkcja, Sprzedaż i Marketing, a także SSC/BPO oraz kadr. Z wykształcenia psycholog zarządzania i marketingu, ma doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu sesji Assessment Center/Development Center. Uwielbia wyławiać Perełki z rynku pracy.