Strona główna » Porady » 9 zasad tworzenia i prowadzenia konta na LinkedIn

9 zasad tworzenia i prowadzenia konta na LinkedIn

Posiadanie konta na LinkedIn staje się koniecznością, zarówno dla osób poszukujących pracy, jak i aktywnych zawodowo, dlatego warto zadbać, żeby było ono atrakcyjne dla potencjalnych pracodawców i partnerów biznesowych. Niniejszy przewodnik w sposób przejrzysty i systematyczny pokaże Ci, jak stworzyć, a następnie prowadzić w efektywny sposób profil na LinkedIn. Nie jest to kolejny zbiór trywializmów, po przeczytaniu których, będziesz mieć poczucie straconego czasu. Postępuj według poniżej zamieszczonych wskazówek, a na pewno zwiększysz swoją atrakcyjność na LinkedIn.

By zostać dostrzeżonym przez potencjalnych pracodawców i partnerów biznesowych, musisz skutecznie przeprowadzić proces autokreacji, którego celem będzie stworzenie atrakcyjnego profilu zawodowego. W tym celu nakreśl oczekiwany obraz siebie, a następnie urzeczywistniaj go, poprzez konsekwentne realizowanie tego wizerunku. Żeby móc się efektywnie kreować w sieci, niezbędne jest skuteczne medium o odpowiednim zasięgu, takie jak LinkedIn.

LinkedIn

LinkedIn jest międzynarodowym portalem społecznościowym, umożliwiającym swoim użytkownikom nawiązywanie kontaktów zawodowo-biznesowych, na niespotykaną dotąd globalną skalę. Zasięg i możliwości LinkedIn najlepiej ukazuje fakt, że po 16 latach aktywności portalu, posiada na nim konto aż 500 milionów użytkowników z całego świata. Ponadto 95% rekruterów za jego pośrednictwem poszukuje i weryfikuje kandydatów. Przynależność do społeczności LinkedIn staje się koniecznością dla wszystkich poszukujących pracy i aktywnych zawodowo. Oczywiście wygląd profilu i zawarte na nim treści są bardzo istotne. Samo posiadanie konta na LinkedIn, nie gwarantuje otrzymywania atrakcyjnych ofert pracy, czy też intratnych propozycji biznesowych.

1. Nagłówek

Zacznijmy od nagłówka, który stanowi pierwszą informację. Jeśli nie zostanie uzupełniony, LinkedIn automatycznie użyje nazwy aktualnie zajmowanego przez użytkownika stanowiska. Nie wygląda to dobrze i może powodować pomijanie profilu, ponieważ większość wyszukiwań odbywa się poprzez nazwę stanowiska albo nagłówek – jeśli są takie same, zmniejsza to zasięg wyszukiwania. Dobrze jest w nagłówku umieścić branżę, w jakiej się specjalizujesz lub związane z nią kluczowe słowa. Można także skorzystać z Jobscan (narzędzia pozwalającego w szybki i łatwy sposób porównać opis z wymaganiami w interesujących ofertach pracy), sprawdzając nasycenie kluczowymi słowami. Słowa klucze zamieszczone w nagłówku sprawiają, że profil odwiedzany jest przez odpowiednie osoby, zainteresowane konkretnymi kwalifikacjami lub działającymi w danej branży.

2. Informacje

Zamieszczane na profilu informacje to najistotniejszy i najobszerniejszy temat.
Po pierwsze, postaraj się dostarczyć wszelkich niezbędnych informacji na swój temat, osobom odwiedzającym Twój profil. LinkedIn posiada wskaźnik wypełnienia profilu. Poświęć swój czas i uzupełnij swój profil w 100%. Udzielenie istotnych, ale także odpowiednich informacji jest kluczową kwestią. Inicjuje cały proces autokreacji i determinuje jego przebieg. Twórz obraz swojej osoby w sposób świadomy, autentyczny i profesjonalny. Podziel się informacjami o swoich kwalifikacjach, szeroko rozumianych umiejętnościach i doświadczeniach. Bądź konkretny i pamiętaj, że oprócz wszelkich podstawowych wiadomości, istotne są także z pozoru nieistotne sekcje. Przemyślane oraz opisane w doprecyzowany sposób zainteresowania korzystnie kreują wizerunek, ukazując cechy charakteru, o których posiadaniu, chcesz zapewnić, odwiedzających swój profil.

3. Selekcja informacji

Udzielane informacje powinny być wyselekcjonowane, tworząc spójny i przejrzysty obraz Twojej osoby. Postaraj się, żeby odwiedzający w łatwy sposób, mogli odnaleźć interesujące ich wiadomości.
Nie pozostawiaj miejsca na domysły. Nie staraj się być tajemniczy. Nie wzbudzaj ciekawości poprzez informacje ‘zaczepki’ typu – „moją pasją są psy” lub „interesuję się psami”. Po pierwsze, czemu psami, a nie kotami? Po drugie, w jakim sensie się nimi interesujesz – ich gatunkiem, zwyczajami, anatomią czy losem? I na koniec zastanów się, co to w ogóle ma wspólnego z obraną przez Ciebie ścieżką kariery i czy cokolwiek sensownego wnosi do kreowanego przez Ciebie wizerunku? Stwórz systematyczne i przejrzyste wyobrażenie siebie, a także jego odzwierciedlenie w postaci profilu.

4. Autoprezentacja

Zaprezentuj się również poprzez posiadane portfolio lub prowadzone strony internetowe czy blogi, dodając je w sekcji „linki”, ponieważ mogą one stanowić kolejne narzędzie autokreacji. Dopracowane i ciekawe będą najlepszą reklamą. Pamiętaj jednak, że nie jest to obligatoryjne i nie zwiększa Twojej atrakcyjności w znaczący sposób. Odwiedzający mogą zwrócić na nie uwagę ale też nie muszą. Ponadto niekoniecznie muszą zrobić dobre wrażenie na potencjalnych pracodawcach czy parterach biznesowych.
Dlatego, jeśli prowadzisz stronę internetową lub blog poświęcony swojemu ulubionemu zespołowi, a nie możesz nazwać siebie specjalistą od zarządzania nowymi mediami czy tworzenia stron internetowych – nie zamieszczaj niezwiązanych ze swoją profesją linków. Jak już zostało wspomniane, obmyśl pewną strategię, tworzenia wizerunku i realizuj ją w sposób konsekwentny z dbałością o najdrobniejsze szczegóły.

5. Personalizowanie

Jeśli prowadzisz stronę, która dobrze ukazuje Twoje możliwości, możesz zamieścić na niej link do swojego konta na LinkedIn. Analogicznie możesz postąpić z blogiem lub wizytówkami. Jest to doskonała forma autopromocji, o ile posiadasz ciekawy profil i spersonalizowany adres do niego. W momencie zakładania konta na portalu każdy użytkownik otrzymuje automatycznie wygenerowany adres, który z reguły jest losowym ciągiem liter i cyfr. Żeby go zmienić, wystarczy kliknąć ikonę przy aktualnym adresie i w otwartym w ten sposób oknie wpisać nowy spersonalizowany.

Spersonalizowany link zawierający imię i nazwisko daje szerokie możliwości autopromocji poprzez zamieszczenie go na prowadzonym blogu, stronie czy przesłanie mailem wraz z ofertą współpracy lub CV i listem motywacyjnym.

6. Zdjęcie

Zdjęcie to kolejna kluczowa kwestia. Dostarcza wielu informacji na Twój temat i jedenastokrotnie zwiększa szansę na wyświetlenie profilu. Powinno być korzystne i profesjonalne. Idealne zdjęcie na LinkedIna powinno być na gładkim, stonowanym tle, nieprzyciągającym uwagi. Ukazywać Cię lekko uśmiechniętego o przyjaznym wyrazie twarzy, ubranego na granatowo i bez zbędnej biżuterii. Zdjęcie profilowe powinno korespondować z branżą, w jakiej się specjalizujesz.
Możesz zamieścić to samo zdjęcie co w CV. Lepiej unikaj zdjęć z dyplomów lub dokumentów tożsamości. Są one zwyczajnie nudne, przez co możesz paść ofiarą efektu halo. LinkedIn to nie Facebook. Ma zgoła inne założenie. W związku z tym unikaj również selfie czy ustawiania zdjęcia w tle. Skorzystanie z możliwości ustawienia zdjęcia w tle jest dopuszczalne jedynie w sytuacji, gdy przedstawia logo firmy, którą chcesz promować. Niemniej unikaj tego.

7. Rekomendacje

Temat rekomendacji na LinkedIn jest sporny. Część socjologów i psychologów twierdzi, że nie mają one sensu, bowiem w żaden sposób nie odzwierciedlają posiadanych kompetencji, ponieważ udzielane są z sympatii. Duża część użytkowników potwierdza, posiadanie pewnych umiejętności przez daną osobę, licząc że odwzajemni się tym samym. Zdaniem innych specjalistów od mediów społecznościowych, rekomendacje na LinkedIn mają ogromne znaczenie.
Przyjmijmy, że kompetencje potwierdzone przez wielu współpracowników, podwładnych albo partnerów biznesowych, zwiększają Twoją wiarygodność i uatrakcyjniają profil. W celu ich pozyskania, stwórz listę umiejętności niezbędnych, w branży w jakiej się specjalizujesz – dla ułatwienia możesz posłużyć się wymaganiami z interesujących ofert pracy. Pamiętaj, żeby lista nie była zbyt długa, od kilku do kilkunastu pozycji. Następnie zacznij potwierdzać kompetencje innych osób, które najprawdopodobniej to odwzajemnią.

8. Aktywność

Najważniejszą zasadą prowadzenia konta na LinkedIn, jest aktywność. By zostać zauważonym, musisz być aktywny. Musisz nawiązywać kontakty, udzielać rekomendacji – poświęcić czas. Najlepiej, abyś codziennie, choć chwilę spędził, na przeglądaniu profili osób, specjalizujących się w tej samej branży. Obserwował, zmieniające się trendy dotyczące wyglądu kont. W tym celu możesz dodać do znajomych, osoby zajmujące się coachingiem biznesowym lub HR i inspirować się, prowadzonymi przez te osoby kontami.

9. Spójność

Spójność jest bardzo istotna, z punktu widzenia kreowania wizerunku. Wszystkie elementu muszą ze sobą współgrać, w przeciwnym razie następuje rozdźwięk i utrata wiarygodności. Dokładnie sprawdź wszystkie informacje, jakie zamieściłeś na stronie, pod kątem chronologii, błędów ortograficznych i logicznych. Najlepiej poproś kogoś, żeby sprawdził zamieszczoną treść. Jeśli nie masz takiej możliwości, odłóż tworzenie konta na co najmniej dwa dni, by uniknąć tak zwanego zmęczenia tekstem – pozwoli Ci to, na wyłapanie drobnych błędów np. interpunkcyjnych.

Sprawdź również, czy daty w przebiegu kariery się nie pokrywają, a jeśli tak to popraw to, lub objaśnij, dlaczego tak jest.

Dołóż wszelkich starań, by Twój profil był przejrzysty i zrozumiały dla odwiedzających. Ważne, żeby wszystkie informacje oraz zdjęcie były dopasowane. Przeanalizuj również swój profil na LinkedIn pod kątem spójności z CV. Jeśli szukasz pracy, powinieneś zadbać nie tylko o swój wizerunek na LinkedIn, ale również o skuteczne CV i list motywacyjny, które będą z nim spójne.

Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazówek, Twój profil na LinkedIn z całą pewność zostanie dostrzeżony przez potencjalnych pracodawców lub partnerów biznesowych, a Ty zwiększysz swoją atrakcyjność zawodową.

Autor:

Natalia Tomasiewicz

Business Unit Manager, odpowiedzialna za biznesowy rozwój NobleYou, relacje z klientami oraz za nadzór i realizację procesów rekrutacyjnych prowadzonych przez firmę.

Psycholog pracy i organizacji, a także dyplomowany rekruter. Od ponad 12 lat zajmuje się realizacją projektów rekrutacyjnych, specjalizuje się w budowaniu wywiadów kompetencyjnych, prowadzeniem kandydata przez cały proces rekrutacji, a także tworzeniem zadań i scenariuszy dla sesji Assessment i Development Center. Z klientami buduje długofalowe relacje, ale w centrum swojego zainteresowania stawia zawsze kandydata, bo uważa, że bez niego nie jest w stanie pomóc żadnej firmie. „Po godzinach” prowadzi warsztaty dla studentów dotyczące poruszania się po rynku pracy. Prywatnie spełniona żona i mama, pasjonatka wokalistyki.

Najnowsze oferty pracy NobleYou

Inżynier sprzedaży Gdańsk, Łódź, Piaseczno, Poznań, Warszawa
zobacz
Programista LabVIEW Świdnica
zobacz
Team Leader Działu Projektantów PCB
zobacz
PCB Designer
zobacz
Inżynier bezpieczeństwa maszyn – automatyk Katowice, Oświęcim
zobacz
Przedstawiciel Medyczny Gorzów Wielkopolski, Kołobrzeg, Koszalin, Szczecin, Zielona Góra
zobacz
Główny księgowy/Główna księgowa Kęty
zobacz
Inżynier bezpieczeństwa maszyn Wałbrzych
zobacz
Zobacz inne

Skontaktuj się z nami

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez NobleYou Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu oraz pozostałych danych osobowych zawartych przeze mnie w dokumentach aplikacyjnych złożonych na potrzeby udziału w rekrutacjach przyszłych prowadzonych przez NobleYou Sp. z o.o. na rzecz jego usługobiorców (klientów).
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez NobleYou Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail w celu otrzymywania newslettera od NobleYou Sp. z o.o.
Klauzula informacyjna