Strona główna » Porady » Co robimy źle szukając pracy

Co robimy źle szukając pracy

Dość często osoby poszukujące pracy popełniają błędy, które uniemożliwiają im osiągnięcie zamierzonego celu. Po kilku nieudanych próbach frustrują się i tracą nadzieję na zdobycie wymarzonej pracy. Pomimo odpowiedniego wykształcenia i kwalifikacji nie dostają żadnych ofert, lub są dyskwalifikowane w procesie rekrutacji. Nawet drobne błędy – z perspektywy kandydata – mogą spowodować porażkę, kiedy szukamy pracy.

Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie błędy mogą przesądzić o tym, że nie zostaniesz zaproszony na rozmowę, nawet jeśli spełniasz wszystkie wymagania. Tworząc poniższy poradnik, opieraliśmy się na wiedzy naszych rekruterów i ich doświadczeniach. Przyjrzyjmy się całemu procesowi rekrutacji od samego początku, krok po kroku, żeby przeanalizować ewentualne błędy oraz kwestie, na które warto zwrócić uwagę.

Masowe rozsyłanie CV

Kandydat, który planuje zmianę pracy, tworzy swoje CV najczęściej przy użyciu kreatora, dostępnego online, a następnie rozsyła je do wszystkich interesujących go firm. Gdzie pojawia się błąd? Przede wszystkim CV pisze się z uzględnieniem wymagań konkretnej oferty pracy. Nie ma uniwersalnego CV, ponieważ oferty różnią się od siebie, a dobre CV musi być odpowiedzią na ogłoszenie i uwzględniać konkretne wymagania oraz stanowić na nie odpowiedź.
Ponadto kreatory online nie są najlepszym rozwiązaniem, ponieważ często oferują rzucającą się w oczy szatę graficzną, która nie jest zbyt dobrze oceniana przez rekruterów. Kreatory mają w założeniu tworzyć przyciągający uwagę dokument, ale w rezultacie produkują dziesiątki wyglądających tak samo CV. Najlepszym sposobem jest więc samodzielne napisanie CV w edytorze tekstu typu Word i zapisanie go jako plik PDF – wówczas możesz mieć pewność, że wszystko wyświetli się na swoim miejscu.

Forma CV

Ważną kwestią jest także forma dostarczenia CV do pracodawcy. Obecnie najpopularniejszą formą dystrybuowania CV jest forma elektroniczna. Mało kto doceni Twój trud włożony w dostarczenie dokumentów w tradycyjnej formie. Większość firm postrzega drukowane CV jako niepraktyczne i nieekologiczne. Wniosek? Wersja elektroniczna jest zdecydowanie poręczniejsza, wygodniejsza, a przede wszystkim bardziej ekologiczna!
Papierowe dokumenty zajmują miejsce i wymagają niszczenia z uwagi na wrażliwe dane. Przewagą wersji elektronicznej, jest łatwość jej przekazywania do weryfikacji kolejnym osobom, odpowiedzialnym za proces rekrutacji. Żeby ułatwić pracę innym i zwiększyć swoje szanse, skorzystaj z formularzy aplikacyjnych, dostępnych na stronach internetowych lub prześlij CV mailem.

Składanie CV bezpośrednio w firmie

Osoby ubiegające się o pracę wychodzą czasem z założenia, że jeśli zaniosą lub wyślą CV bezpośrednio do firmy, którą są zainteresowani, zmaksymalizują swoje szanse na otrzymanie pożądanej pracy. W praktyce jest wręcz przeciwnie. Po pierwsze, składając w sekretariacie lub na recepcji danej firmy dokumenty papierowe, nie można mieć pewności, że trafią one do odpowiedniej osoby, zajmującej się naborem na dane stanowisko.
Po drugie – firmy, które zdecydowały się na skorzystanie z usług profesjonalnych firm rekrutacyjnych, często nie prowadzą naborów we własnym zakresie, żeby nie obciążać swoich wewnętrznych zasobów. Dlatego jeśli znalazłeś interesującą Cię ofertę na konkretnym portalu lub na stronie internetowej firmy, aplikuj we wskazany tam sposób. Wówczas możesz mieć pewność, że Twoje zgłoszenie trafi do odpowiedniej osoby.

Brak konta na biznesowych portalach społecznościowych

Posiadanie konta na biznesowych portalach społecznościowych stało się koniecznością, zarówno dla osób poszukujących pracy, jak i tych aktywnych zawodowo. Służą one do nawiązywania interesujących kontaktów biznesowych i kreowania swojego profesjonalnego wizerunku. Jeśli chcesz świadomie i efektywnie pokierować swoją karierą, załóż profil na przynajmniej jednym z takich portali, np.: na LinkedIn.
Dobrą praktyką jest umieszczenie linku do swojego profilu w CV. Ułatwi to zadanie tym rekruterom, którzy przed rozmową z kandydatem przeglądają jego profil. Musi być on jednak dobrze prowadzony, żeby stał się atrakcyjny dla potencjalnego pracodawcy. Powinien przedstawiać doświadczenie i posiadane umiejętności – najlepiej podparte rekomendacjami. Kolejną kwestią jest spójność informacji zamieszczonych w CV z tymi, jakie rekruter będzie mógł znaleźć w profilu.
Profil w biznesowych mediach społecznościowych powinien prezentować całościowy obraz zawodowy – wykształcenie, kompetencje, zdobyte doświadczenie. CV natomiast ma pokazać, że jesteś idealnym kandydatem na dane stanowisko. Powinno zawierać jedynie informacje odnoszące się konkretnie do interesującego Cię ogłoszenia i bezpośrednio związane z pracą, o którą się ubiegasz.
Najlepszym sposobem, żeby osiągnąć ten cel, jest rozpocząć pisanie CV od zamieszczenia kluczowych kompetencji w taki sposób, w jaki zostało to ujęte w ogłoszeniu. Wypisz warunki, jakie spełniasz na dane stanowisko w takiej samej kolejności i tak samo sformułowane, jak w ogłoszeniu o pracę. Nie zapomnij o klauzuli zezwalającej na przetwarzanie danych osobowych. Najpewniej znajdziesz ją w ogłoszeniu lub na stronie.

Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej

Gdy już otrzymasz zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, postaraj się dobrze do niej przygotować . Odwiedź stronę firmy i dowiedz się o niej możliwie jak najwięcej. Nie musisz oczywiście studiować jej historii. Wystarczy, żebyś przejrzał ofertę, sprawdził czym zajmuje się potencjalny pracodawca, a także rzucił okiem na zakładkę z wydarzeniami. Dowiesz się w ten sposób, czym dokładnie zajmuje się Twój potencjalny pracodawca, dzięki czemu będziesz mógł lepiej zaprezentować swoją kandydaturę i ewentualne korzyści dla firmy z zatrudnienia właśnie Ciebie.
Wiedza o firmie i branży, w jakiej działa to podstawa, ale nie zapomnij przygotować się również do pytań odnoszących się do Twojej osoby, dotyczących Twoich motywacji czy zainteresowań, a także mocnych i słabszych stron.

Sam fakt, że zajrzałeś do powyższego poradnika i chcesz zwiększyć swoje szanse w poszukiwaniu pracy, świadczy o tym, że odniesiesz sukces. Ważne, żebyś próbował i nie zniechęcał się – nawet mimo początkowych porażek. Z czasem Twoje doświadczenie i kompetencje wzrosną, a wraz z nimi Twoja wartość na rynku pracy. Być może do tej pory popełniałeś któryś z wyżej wymienionych błędów. Daj sobie czas i obmyśl nową strategię, a potem – do dzieła!

Trzymamy kciuki!

Zwiększ swoje szanse na znalezienie wymarzonej pracy i dołącz do naszej bazy kandydatów!

Autor:

Aleksandra Kwiecień

Recruitment Project Manager, w NobleYou odpowiedzialna za realizację procesów rekrutacyjnych, przeprowadzanie kandydatów przez procesy rekrutacji, a także za utrzymywanie kontaktu z klientem.

Rekrutacją zajmuje się od ponad 10 lat i ma bogate doświadczenie w prowadzeniu projektów na stanowiska średniego i wyższego szczebla, przede wszystkim w obszarach: Inżynieria, Produkcja, Sprzedaż i Marketing, a także SSC/BPO oraz kadr. Z wykształcenia psycholog zarządzania i marketingu, ma doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu sesji Assessment Center/Development Center. Uwielbia wyławiać Perełki z rynku pracy.

Najnowsze oferty pracy NobleYou

Inżynier sprzedaży Gdańsk, Łódź, Piaseczno, Poznań, Warszawa
zobacz
Programista LabVIEW Świdnica
zobacz
Team Leader Działu Projektantów PCB
zobacz
PCB Designer
zobacz
Inżynier bezpieczeństwa maszyn – automatyk Katowice, Oświęcim
zobacz
Przedstawiciel Medyczny Gorzów Wielkopolski, Kołobrzeg, Koszalin, Szczecin, Zielona Góra
zobacz
Główny księgowy/Główna księgowa Kęty
zobacz
Inżynier bezpieczeństwa maszyn Wałbrzych
zobacz
Zobacz inne

Skontaktuj się z nami

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez NobleYou Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu oraz pozostałych danych osobowych zawartych przeze mnie w dokumentach aplikacyjnych złożonych na potrzeby udziału w rekrutacjach przyszłych prowadzonych przez NobleYou Sp. z o.o. na rzecz jego usługobiorców (klientów).
Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie przez NobleYou Sp. z o.o. moich danych osobowych (dalej „dane osobowe”), takich jak: imię i nazwisko, adres e-mail w celu otrzymywania newslettera od NobleYou Sp. z o.o.
Klauzula informacyjna